Kapcsolat

mersdorf@aktivtrening.hu 0670 3967823
* kötelező kitölteni

Visszajelzések

Tréningjeinken, kurzusainkon résztvevők írták:

Szülőknek

A középiskola során a szülők még a gyerekekkel vállvetve dolgoznak azon, hogy minél sikeresebben teljen ez az időszak.

Szülők számára is biztosítunk konzultációs lehetőséget, amennyiben szeretnének ötletet kapni arra, hogy gyermekük hogyan tudna jobb teljesítményt vagy tanulmányi eredményt elérni. Vagy éppen hogyan tudna kevesebb teljesítményszorongással és nagyobb önbizalommal nekiindulni az életnek.

A diákoknak tartott tanácsadás előtt és után is gyakran konzultálunk a szülőkkel, ahol a szülők elmondhatják milyen problémákat látnak, miben szeretnének segítséget, és feltehetik kérdéseket a tréningekkel kapcsolatban.

A szülőkkel a tréningek után természetesen csak azokat a dolgokat beszélhetjük meg, amelyekre a gyerekek felhatalmazást adnak.

Érettségihez

Érettségi tippek a szülőknek (Túléléshez!)

Az érettségi alatt a szülők is hatalmas stressznek vannak kitéve.

Aggodalmaskodnak amiatt, hogy a gyerek bírja-e majd a terhelést, hogy sikeres lesz-e, és hogy meg tudja-e váltani a belépőjegyét egy jó szakmát kínáló felsőoktatási intézménybe.

Az érettségi még a jó tanulók számára is óriási feszültségforrás, hiszen az nem csak egy szimpla vizsga, hanem egy egész életre kiható történés: a fiatal felnőtt önértékelésére, szociális megítélésére és karrierlehetőségeire is hatással van.

Mindennek tudatában lenni hatalmas terhet ró a gyerekre, de a szülőre is.

A szülő számára most derül ki, hogy majd két évtizedes nevelése eredményeképp gyereke mennyire képes helytállni egy objektív megmérettetésen – amely eseményt a szülő sokszor saját megmérettetéseként is éli meg.

A helyzetet rontja, hogy a szülők gyakran tehetetlennek érzik magukat, úgy érzik, nem tudnak eleget-, vagy jól segíteni gyereküknek az érettségi időszaka alatt.

Ezért próbálunk néhány tippel segíteni, hogy milyen módszerek lehetnek hatékonyak a felkészülésben, szülő- és gyerek közötti kommunikációban, és az egész család lelkiállapotának javításában.

Vizsga előtt

Ha tudjuk, hogy a gyerek valamelyik tárgyból nem teljesít jól, akkor ne próbáljunk meg mi leülni vele tanulni! Próbáljunk korrepetáló tanárt keresni mellé az iskolából, vagy társuljon valamelyik osztálytársával a felzárkózáshoz. Kicsit költségesebb, de mindenképpen hatékony, ha magántanárt fogadunk mellé a problémás tárgyból.

Ha már kevés az idő…

Ha már csak egy-két hét van a vizsgákig, akkor már (elvileg) nem új információt kéne a diáknak tanulnia, hanem a meglévő tudást kellene rendszereznie. Akkor is, ha ez a tudás hiányos! Többet ér kevesebbet biztosan tudni, mint sokat bizonytalanul. Kiváló módszer a Gondolattérkép – Mind Map módszer az érettségi témakörök rögzítéséhez. Egy fektetett A4-es lap közepére kerüljön a téma/tétel címe, és onnan ágazzanak el az al-témák, részletek. Lehet kis rajzokkal, ábrákkal színesíteni a „térképet”, amely szerkezete miatt könnyebben felidézhetőbbé teszi az információt a hagyományos jegyzetelési módszereknél.

Ha még kevesebb az idő…

Ha már csak egy nap van az érettségiig, akkor az optimális fizikai-figyelmi állapotot érdemes az előző napi bőséges, változatos étkezéssel és sok folyadékkal megalapozni. A vizsga napján sokan nem vesznek magukhoz elég tápanyagot és vizet, ami teljesítménycsökkenést eredményezhet.

Persze fontos a pihenés is, de sokan a vizsga előtti éjszaka már nem tudnak nyugodtan aludni. Ilyenkor a szorongás csökkentésére és a minőségi alvás elősegítésére érdemes valamilyen relaxációs technikát bevetni.

A test ellazítása mellett nagyon hasznos gondolatban lejátszani a másnapi eseményeket, és a kudarc helyett sikeres kimenetet elképzelni. Ezek a pozitív szuggesztiók elősegítik a vizsgahelyzet keltette teljesítményszorongás csökkentését.

Szülőként fordítsunk kiemelt figyelmet a gyerek megfelelő étkezésére a vizsgák előtti napokon. Főzzük/vegyük meg nekik a kedvenc ételeiket, amiket akár összeszorult gyomorral is megkíván. Ilyenkor ne erőltessük az egészséges étkezést, jobb chipset, csokit, hamburgert vagy sült krumplit enni, mint semmit.

A szülő feszültségének csökkentésére is jó módszer a relaxálás, egy nagy séta, és a figyelem valami másra fókuszálása.

Kommunikáció

Legyünk türelmesek, és a gyerek feszültségét ne növeljük saját feszültségünkkel! Ne zúdítsuk rá a saját szorongásunkat hanem fogalmazzuk meg egyértelműen azt, hogy teljesítményétől függetlenül mindig mellette állunk. Ez legalább egy biztos, stabil pontot jelent számára ebben a kihívásokkal teli élethelyzetben.

Semmiképp ne járjunk a gyerek sarkában jótanácsainkkal! Higgyünk benne, bízzunk benne, ez az ő „vizsgája” hagyjuk, hogy a saját erőforrásaiból táplálkozzon.

Ilyenkor, egy komoly vizsga előtt nem ritka, ha valaki a felfokozott feszültségtől már kicsit módosult tudatállapotban van. Ilyen helyzetben a vizsgázónak legkevésbé arra van szüksége, hogy mások „hasznos” információkat zúdítsanak rá. A gyereket inkább fárasztja, és nem hagyja pihenni, fókuszálni ha valaki folyton beszél hosszá. Ha valamire szüksége van, akkor azt úgyis fogja jelezni.

Vizsgák közben

A vizsgák napján – bár tudományos bizonyíték még nincs rá – mindenképpen érdemes drukkolni a vizsgázóért, „energiát küldeni” neki. Az is lehet, hogy célba érnek ezek az energiák – de ha nem, a szülő tehetetlenség érzését mindenképpen csökkentik ezek a technikák. Így azt tudják megélni, hogy valamiképp segíteni tudják az éppen „csatában lévő” csemetéjüket.

A diákoknak a feladatlap kézhezvételekor érdemes először az összes feladatot elolvasni. Ez segít megnyugodni és ráhangolódni. Szerencsés esetben legalább egy feladatot találnak, amit meg tudnak oldani. Érdemes ezzel kezdeni, és ezután a többi is könnyebbnek fog tűnni.

Minden vizsga után kell valami jutalom, attól függetlenül, hogyan sikerült! Ez lehet egy fagyi, egy mozijegy, bármi más apróság. Fontos, hogy minden megmérettetés után legyen valami kis pozitívum, ami segít a feszültség levezetésében és az ismételt erőgyűjtésben.

Kommunikáció

Telefonban és személyesen is a „Hogy sikerült?” helyett mindig a „Milyen volt?” kérdést tegyük fel! Ezzel nem célzunk arra, hogy a sikert várjuk el, és nem vágjuk el magunkat attól a lehetőségtől sem, hogy igazi választ kapjunk. Hiszen milyen választ is lehet arra kapni, hogy „Hogy sikerült?”… Leggyakrabban azt, hogy „Nem tudom, majd kiderül…”

Ha azt kérdezzük, hogy „Milyen volt?”, akkor azt éreztetjük a gyerekkel, hogy nem a teljesítményére, hanem az élményeire vagyunk kíváncsiak. Nem értékeljük már kérdésünkkel, és nem várjuk el az önértékelést sem, hanem egyszerűen csak érdeklődésünket fejezzük ki irányában. Erre a kérdésre nagyobb valószínűséggel kapunk olyan választ, ami alapján képet kaphatunk arról, hogy mi is történt a gyerekünkkel.

Utána

Ünneplés! Az érettségi vizsgák végét mindig meg kell ünnepelni! Ha jó jegyekkel zárult akkor mindenképp, de ha esetleg ismételni kell egy-két tárgyból, akkor is. Ilyenkor ugyanis a gyerek befektetett energiáját, helytállását, kitartását ünnepeljük, ami ahhoz kellett, hogy ezen a több hetes időszakon átküzdje magát.

Fontos, hogy a szülő is jutalmazza meg magát a vizsgák után. Gondolja végig, hogy mi mindent tett meg a gyereke sikeréért, és ezt a sok munkát honorálja valami saját maga számára örömet adó dologgal.

Ha pedig ismételni kell egy-két tárgyból, akkor sem szabad csüggedni! Nem dől össze a világ, és a mostani tapasztalatokkal gazdagodva legközelebb már könnyebb lesz!

Sok sikert!

jólogo